سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جت نیوز

هر آنچه باید در مورد بلبرینگ بدانید


بلبرینگ ها یکی از پرکاربردترین قطعات صنعتی هستند که در بسیاری از ماشین ها و دستگاه ها یافت می شوند. بلبرینگ ها که زیرمجموعه ای از یاتاقان ها هستند، کاربردها و کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند و در انواع ماشین آلات صنعتی مانند کمپرسورهای اسکرو کاربرد دارند. این قطعات را می توان با توجه به نوع کاربردشان به انواع مختلفی تقسیم کرد که رایج ترین آن ها شامل بلبرینگ های شیار عمیق، یاتاقان های تماس زاویه ای، بلبرینگ های ته گرد و غیره می باشد. و گاهی به آنها بلبرینگ نیز می گویند. این محصولات با توجه به کاربردها و مصارف فراوانی که دارند انواع مختلفی دارند و هر کدام می توانند دارای ویژگی های خاص و روش های مختلف کارکرد باشند. در مقاله بعدی به بررسی انواع بلبرینگ پرداخته می شود.

چه چیزی پوشیده شده است؟

بلبرینگ ها که به نام بلبرینگ نیز شناخته می شوند، می توانند بارهای شعاعی و محوری را تحمل کنند و نوعی از خانواده بلبرینگ های غلتکی هستند. وزن بار از لایه بیرونی به توپ ها وارد می شود و از آنجا کشش به لایه داخلی منتقل می شود. در واقع بلبرینگ از 3 قسمت اصلی تشکیل شده و برای انتقال بار بین دو یاتاقان از توپ ها استفاده می شود. از آنجایی که یاتاقان ها دارای حرکت چرخشی در ساچمه ها هستند، اصطکاک آنها در هنگام ساییده شدن دو سطح به یکدیگر بسیار کم است و به همین دلیل است که امروزه از این قطعات در صنایع مختلف و انواع ماشین آلات مانند پمپ های وکیوم و ... استفاده می شود.

انواع بلبرینگ

بلبرینگ ها نیز مانند سایر انواع قطعات صنعتی به دلیل کاربردهای گوناگون می توانند انواع مختلفی داشته باشند. از نظر ساختار داخلی می توان این قطعات را به 3 دسته اصلی شامل بلبرینگ های کشویی، غلتشی و یاتاقان های مغناطیسی تقسیم کرد اما به طور کلی یاتاقان ها را می توان با توجه به کاربرد به انواع مختلفی تقسیم کرد که به شرح زیر است:

بلبرینگ جین شیار

این نوع بلبرینگ بیشترین کاربرد را دارد و در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد. این بلبرینگ ها عملکرد بسیار قوی و مکانیزم ساده ای دارند. و به انواع مختلفی تقسیم می شوند، مانند بلبرینگ های تک ردیفی این بلبرینگ ها دارای شیارهای عمیق و تک ردیفی هستند. و می تواند نیروهای شعاعی و محوری را از هر دو طرف تحمل کند. نصب و استفاده از بلبرینگ های شیار عمیق بسیار آسان است. از انواع دیگر بلبرینگ های شیار عمیق می توان به بلبرینگ های دو ردیفه اشاره کرد. و بلبرینگ های تک ردیفه قابل استفاده در صنایع مختلف

مفهوم یادگیری: همانطور که می دانید تهویه انواع مختلفی دارد که هر کدام می توانند عملکردهای مختلفی را انجام دهند. اگر می خواهید انواع این دستگاه و نحوه استفاده از هر کدام را بدانید، توصیه می کنیم فرصت مطالعه مقاله انواع باد را از دست ندهید.

بلبرینگ تماس زاویه ای

حلقه های داخلی و خارجی این نوع بلبرینگ ها نسبت به هم زاویه دارند. اندازه زاویه تشکیل شده بین حلقه ها، تحمل بار قطعه را تعیین می کند و هر چه زاویه بزرگتر و بزرگتر باشد، تحمل بیشتر می شود. این نوع بلبرینگ ها را می توان به سه دسته اصلی تک ردیفه، دو ردیفه و چهار ردیفه تقسیم کرد.

یک یاتاقان یک طرفه بارهای محوری را فقط در یک جهت تحمل می کند، اما بارهای شعاعی را کاملاً محدود می کند.

بلبرینگ های دو ردیفه به این صورت است که یاتاقان های تک ردیفی به صورت جفت پشت سر هم نصب می شوند و بارهای محوری را از دو طرف تحمل می کنند.

بلبرینگ های تماس زاویه ای با چهار نقطه تماس یا چهار ردیف می توانند برای حل مشکل یاتاقان های بار محوری تک ردیفه استفاده شوند که می توانند بار محوری را از دو جهت تحمل کنند.

بلبرینگ محوری

این رنگ ها همچنین دارای طراحی و روش نصب ساده بوده و کاربرد بیشتری در ماشین آلات صنعتی مختلف مانند کمپرسور هوا دارند. این کلاف ها معمولاً از فولاد یا مس ساخته می شوند و در طرح های تک خطی و دو خطی موجود می باشند. این تکیه گاه ها فقط برای مقاومت در برابر نیروهای محوری طراحی شده اند و نمی توانند بارهای شعاعی را تحمل کنند. هر دو سیستم تعلیق ته گرد یک طرفه و دو طرفه فقط می توانند نیروهای محوری را تحمل کنند و هیچ کدام نمی توانند نیروهای شعاعی را تحمل کنند.

بلبرینگ خود تراز

همانطور که از نام آن پیداست این نوع بلبرینگ قابل تنظیم بوده و در صنایع مختلف قابل استفاده است. در واقع این بلبرینگ شیار ساچمه ای در مواقعی که در محور یاتاقان ناهماهنگی و ناهماهنگی وجود داشته باشد، تنظیمات لازم را برای تحمل نیرو اعمال می کند. تغییر زاویه محوری و عدم تراز زاویه ای در جهت باعث بروز مشکلات زیادی در قطعات و تجهیزات می شود به همین دلیل این بلبرینگ کاربردهای فراوانی دارد. این بلبرینگ ها می توانند برای مکان هایی که با پایداری ناهماهنگ هستند و در اثر عوامل مختلف در افزایش و کاهش زوایای دخیل هستند کاربرد ویژه ای داشته باشند. این نوع بلبرینگ ساختار خاصی دارد به همین دلیل ظرفیت باربری بالایی برای نیروهای محوری و شعاعی دارد و در نهایت قیمت بالاتری دارد.
 برای خرید قطعات صنعتی و محصولات شرکت اندرس هاوزر کلیک کنید.

بلبرینگ های بخش باریک

نوع دیگری از یاتاقان ها که شباهت زیادی به یاتاقان های شیار عمیق دارند با نام مقاطع باریک شناخته می شوند که در اندازه های مختلف تولید می شوند و کاربردهای زیادی دارند. اصولا از این نوع قطعات در ماشین آلات صنعتی و انواع کارخانجات استفاده می شود.