سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جت نیوز

ارتودنسی

    نظر


نیش در گوشه قوس دندانی قرار دارد و نقش مهمی در حفظ زیبایی لبخند و تعادل چهره دارد. وضعیت نامناسب این دندان ها می تواند بر اعتماد به نفس فرد تأثیر منفی بگذارد. اما مشکل اینجاست که یکی از رایج ترین بی نظمی های دندانی مربوط به دندان نیش است. آیا شما جزو دسته افرادی هستید که نیش های بیرون زده یا مخفی دارند؟ به نظر شما ارتودنسی دندان چه پاسخی به این وضعیت دندانی خواهد داد؟ در این مقاله به انواع مشکلات دندانی که سگ ها می توانند داشته باشند، می پردازیم. اگر می خواهید با روش های مختلف ارتودنسی آشنا شوید، مجموعه مقالات انواع ارتودنسی را بررسی کنید.



دندان ها را احساس کنید

دندان نیش یکی از مهم ترین دندان های بسیاری از گونه های جانوری است. از این دندان ها برای گرفتن یا بریدن غذا استفاده می شود. دندان نیش معمولاً بزرگترین دندان در اکثر حیوانات است. حیوانات نیز مانند انسان دارای 4 دندان نیش در جلوی هر یک از دندان های فک و کناره های دندان های جلویی هستند.

همانطور که در مقدمه ذکر شد، این دندان ها می توانند کج یا به طور غیر طبیعی کوتاه و بلند باشند. در متن زیر با ارتودنسی سگ بیشتر آشنا خواهید شد

افرادی که واجد شرایط درمان ارتودنسی برای سگ هستند

افرادی که شرایط زیر را دارند بهترین کاندید برای بریس های سگ هستند، از جمله:

شلوغی بیش از حد دندان ها در فک بالا یا پایین

انحراف و کج شدن دندان ها

وجود مواد معدنی بالقوه

کمی رنگ

تمایل نیش ها به سمت کام یا گونه ها



چرا دندان های سگ غیر طبیعی می شود؟

شایع ترین علل و عوامل موثر در بروز ناهنجاری های این دندان ها عبارتند از:

وجود دندان های اضافی

گاهی اوقات دندان های اضافی در دهان ظاهر می شوند و باعث آسیب می شوند. این عمل فک را فشرده یا باریک می کند و جایی برای رشد و رویش دندان های سگ باقی نمی گذارد و در نتیجه آنها به سمت بیرون یا از دهان دور می شوند.

عادات بد دهان

عادات بد دهان، از جمله مکیدن انگشت، مکیدن بیش از حد بطری و پستانک در دوران نوزادی و قرار دادن مداد، خودکار و سایر اشیاء در دهان می‌تواند باعث ناراحتی‌های مختلفی از جمله اپن‌گزیدگی شود.

 

 

این اختلال می تواند بر روی کنه ها تأثیر منفی بگذارد و باعث آسیب شود.

چانه کوچک یک عامل ارثی و موثر است

برخی از افراد از نظر ژنتیکی فک های کوچکی دارند و به همین دلیل ممکن است تمام دندان هایشان در داخل فک قرار نگیرد، در حالی که برخی دیگر ممکن است خارج از فک رشد کنند. به دلیل کوچک بودن فک و کمبود فضا، دندان ها منحرف می شوند و نیش های بالایی مانند دندان های دیگر فک به نظر می رسند زیرا آخرین دندان هایی هستند که در فک رشد می کنند. جایی برای آنها وجود ندارد و این دندان ها در خارج از فک رشد می کنند و منحرف می شوند. در نتیجه زیبایی و نظم دهان و دندان ها را مختل کرده و در نهایت منجر به پوسیدگی دندان و آسیب به دندان های دیگر می شود.



مشکلات سیستم

نازک شدن فک ها و ایجاد ضایعات نابالغ می تواند مشکلات زیادی را برای دندان نیش ایجاد کند و در نتیجه در گفتار، بلع و جویدن و همچنین توانایی دندان ها اختلال ایجاد کند.

محافظت از دندان.

گاهی اوقات فضای باند کوچک است و سگ در خارج از فک رشد می کند و بیرون می آید. ارتودنتیست ابتدا یک فضای خالی و بی نقص ایجاد می کند. سپس سعی کنید دندان نیش را در فضای ایجاد شده به موقعیت اولیه خود برسانید.

در این شرایط بهتر است دندان مصنوعی در فک بالا و پایین ایجاد شود. در صورت نبود فضای خالی کافی می توان دندانپزشک را مجبور به کشیدن دندان های آسیاب کوچک کرد و به این ترتیب علاوه بر ایجاد فضای آزاد، زاویه را در جهت درست هدایت کرد. اگر می خواهید در مورد ارتودنسی غیرجراحی مطالعه کنید، در مورد ارتودنسی استتاری مطالعه کنید.

درمان ارتودنسی نیش بالا

جالب است بدانید آخرین دندانی که در فک رشد کرده و ظاهر می شود، نیش فک بالا است. گاهی اوقات ممکن است به دلایلی در داخل فک پنهان بمانند. از آنجایی که این دندان ها تاثیر زیادی در زیبایی لبخند افراد دارند، نمی توان آن ها را از ناهنجاری هایی که ایجاد می کنند پاره کرد. به همین منظور درمان ارتودنسی انجام شده است و بهترین متخصص ارتودنسی با استفاده از ابزار و تجهیزات، ناهنجاری ها و مشکلات را برطرف کرده و در نهایت به زیبایی لبخند بیمار کمک می کند.



ارتودنسی جاسازی شده سگ

گاهی اوقات دندان نیش آسیب دیده و پوسیده می شود و پس از مراجعه به کلینیک ارتودنسی متوجه می شوید که دندان آسیب دیده است، نیش ها شیر هستند و نیش های اصلی و دائمی شما هنوز بیرون نیامده و به داخل فک رشد نکرده اند. . در این حالت می گوییم دندان ها در فک پنهان شده اند. متخصص ارتودنسی پس از انجام آزمایشات لازم از روش ارتودنسی استفاده می کند و از آنجایی که بعد از افتادن دندان های شیری فضا خالی است به بیمار کمک می کند تا دندان های نیش مخفی او ابتدا از فک خارج شده و در جای اولیه ظاهر شوند. اگر شما هم از خروپف مکرر در خواب رنج می برید و مدام از اطرافیان خود فرار می کنید. ممکن است آپنه داشته باشید

 

پس از ایجاد فضای باز، جراح فک سگ را با قلاب به موقعیت اصلی خود هدایت می کند. در این درمان از روش جوش استفاده می شود و پس از نمایان شدن نیش طی یک عمل ساده، براکت ها را روی دندان قرار می دهند و سپس با استفاده از یک زنجیره کوچک به سیم های جوش متصل می شوند.



عواقب عدم رسیدگی به مشکل سگ چیست؟

اخیراً محققان شواهدی یافته اند که نشان می دهد عفونت های پریودنتال (بیماری لثه) به دلیل بهداشت نامناسب دهان ایجاد می شود. این عفونت ها می توانند وارد جریان خون شده و باعث بیماری قلبی شوند. اگر دندان نیش شما ناهموار و بد شکل باشد، می تواند منجر به آبسه های مختلف دندان و مشکلات فک شود.

بنابراین برای رفع مال اکلوژن بهتر است دندان های خود را با کمک درمان ارتودنسی توسط پزشک خوب آماده کنید. به این ترتیب و با آماده سازی دندان ها می توانید به طور معمول بهداشت دهان و دندان را حفظ کنید.



بعد از جراحی و دندانپزشکی چه باید کرد؟

اگر بافت های دهان بعد از جراحی متورم شدند، استفاده از کمپرس یخ توصیه می شود.

بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

در چند روز اول پس از جراحی از غذاهای نرمی که جویدن آنها آسان است استفاده کنید.

از خوردن غذاهای سفت و نرم که محل جراحی را تحریک می کند خودداری کنید.

دو هفته پس از جراحی به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید



اخرین حرف

در این مطلب در مورد ارتودنسی نیش می خوانیم. به یاد داشته باشید که اگر ضربه سگ زود و به موقع (معمولا در سنین پایین) تشخیص داده شود، می توان با کشیدن دندان نیش شیر یا هر دندان شیری دیگری که راه او را مسدود می کند، مشکل سگ را حل کرد. و نیازی نیست. نه در ارتودنسی پس بهتر است از معاینات منظم دندانپزشکی فرزندان خود غافل نشوید. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. نظرات و تجربیات خود را در نظرات با ما در میان بگذارید.

 

ادامه مطلب: https://realtimedentist.com/1401/12/متخصص-ارتودنسی-دندان-در-تهران/