سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جت نیوز

واکنش مغز به درس ریاضی چگونه است؟

    نظر


برای آگاهی از نحوه عملکرد ذهن در مواجهه با درس ریاضی و نحوه استفاده از مزایای درس ریاضی با راهکارهای مناسب برای عملکرد بهتر ذهنی و پیشرفت تحصیلی، لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

در تمام سال‌های زندگی، مغز ما مدام در حال انجام محاسبات ریاضی بدون اینکه متوجه باشیم، است. از بررسی میزان حقوق دریافتی گرفته تا بررسی پس انداز و هزینه های ماهانه برای بسیاری از نیازهای کاری و زندگی که ما به صورت روزانه انجام می دهیم. بدون اینکه متوجه باشیم، ساعت‌ها روی مسائل ریاضی کار می‌کنیم و مغزمان دائماً معاملات مالی زندگی‌مان را مرور می‌کند.

پس ذهن ما از ریاضیات و بسیاری از دروسی که در دبیرستان و دانشگاه به صورت سیستماتیک و اصولی می خوانیم دور نیست. اما با وجود اینکه ما هر روز با ریاضیات سر و کار داریم، چرا وقتی صحبت از درس ریاضی می شود، ذهن ما ناخودآگاه بار احساسی منفی را حمل می کند که دانش آموزان را در مورد ریاضی مضطرب می کند؟ برای آشنایی با نحوه عملکرد مغز برای مقابله با درس ریاضی و نحوه استفاده از مزایای درس ریاضی برای بهبود عملکرد ذهنی و پیشرفت تحصیلی این مطلب را تا انتها بخوانید.

چرا دانش آموزان دچار اضطراب ریاضی می شوند؟

دلایلی مانند ضعف برنامه درسی، نداشتن انگیزه برای یادگیری ریاضی، عدم تمرین و یادگیری و بسیاری موارد دیگر می تواند اضطراب ریاضی را در دانش آموزان افزایش دهد، اما مهم ترین نکته اضطراب ریاضی، واکنش ذهن ما به این موضوع است. . در واقع در دنیای انسان قانونی وجود دارد که اگر چیزی اجباری باشد، شوق و لذت یادگیری و کسب آن را از بین می برد. شنیدن یک داستان خوب است، اما وقتی برای آماده شدن برای امتحان باید دویست صفحه از یک کتاب را حفظ کنید، تبدیل به یک مطالعه غیرقابل تحمل می شود. اکثر دانش آموزان با اینکه مغزشان همیشه حسابگر است و به مسائل ریاضی عادت ندارند، اما چون باید برای امتحان درس بخوانند و نمره بگیرند و مسائل سخت و پیچیده این درس را یاد بگیرند، جواب های اشتباه می گیرند. و به طور خودکار خود را از این درس محافظت می کنند.

همین ذهنیت منفی است که باعث عدم تمرکز دانش آموز در یادگیری مسائل ریاضی می شود و همین عامل باعث مشکلات او در این درس می شود. انباشته شدن نقاط ضعف ریاضی و مشکلات تحصیلی باعث افزایش اضطراب دانش آموز و در نهایت کاهش انگیزه و تلاش در تدریس و یادگیری می شود. به همین دلیل است که اکثر دانش آموزان ریاضیات را دوست ندارند و همیشه آن را یک درس سخت و خسته کننده می دانند.

مزایای اصلی دروس ریاضی برای ذهن چیست؟

شاید وقتی نسبت به درس ریاضی نگرش منفی دارید نتوانید به فواید این درس و تاثیر مثبت آن بر ذهن فکر کنید. اما واقعیت این است که ریاضیات و تمرینات آن بیش از هر عامل دیگری برای رشد و تقویت مغز مفید است. دکتر دانشگاه توهوکو تحقیقات انجام شده توسط ریوتا کاواشیما بر روی اسکن مغزی کودکان در دو شرایط که عملکرد مغز آنها را در حین بازی های ویدیویی به جای تمرین های ساده ریاضی بررسی می کرد، نشان داد که بازی های ویدیویی تنها بخش های بینایی و حرکتی مغز آنها را درگیر می کند، اما تمرینات ساده باعث افزایش چپ و راست می شود. لوب های فرونتال که در یادگیری ریاضیات بسیار موثر هستند، زمینه های مناسب را فعال کردند.

همانطور که در مقاله زیر توضیح داده شد، نیمکره چپ برای مسائل روش شناختی و ساختاری و نیمکره راست برای تفکر خلاق استفاده می شود که با انجام کارهای ریاضی در دو طرف مغز تحریک می شود که ارزش درس ریاضی را نشان می دهد. کاواشیما در ادامه آزمایش خود نشان داد که ساده ترین کار ریاضی، یعنی همان جمع و تفریق، برای رشد مغز مفیدتر از گوش دادن به موسیقی یا خواندن متن با صدای بلند است.

بهترین راه های یادگیری ریاضی چیست؟

وقتی تاثیر عمیق و ارزشمندی که ریاضی بر ذهن ما می گذارد را درک می کنیم، بهتر است در مورد روش هایی که می توانند اضطراب ریاضی را کاهش داده و ذهنیت ما را نسبت به این موضوع مثبت کنند بیشتر بدانیم. اگر بخواهیم ریاضی را به درسی قابل قبول و دوست داشتنی تبدیل کنیم، باید به نقطه شروع یادگیری این درس یعنی آموزش و آموزش مسئله ریاضی معلم مدرسه برگردیم. بدون شک همه ما در درس معلم در درک مسائل ریاضی با مشکلاتی مواجه شدیم و این مسئله سرآغاز مسائل ریاضی پایه بود.

یک معلم خوب همیشه می تواند اولین و مهمترین بخش یادگیری باشد. این آموزش شامل یک معلم خوب برای تدریس یا یک کتاب خوب برای خواندن است. معلمی که مسائل ریاضی را به راحتی و روان توضیح می دهد و تجربه یادگیری شیرینی را به دانش آموز می دهد. کلاس های تدریس خصوصی ریاضی آنلاین می تواند یکی از محیط های عالی برای شروع یادگیری ریاضی از جایی باشد که تمام مسائل ریاضی شما شروع شد. بنابراین یادگیری ریاضیات آسان با یک معلم خوب اولین و مهمترین قدم شماست.

تمرین ریاضی، مهمترین ابزار رشد مغز دانش آموز

گام بعدی برای یادگیری ریاضی خوب، درک مفاهیم آن از طریق تمرین ریاضی است. با تمرین و تکرار موضوع را برای خود آسان می کنید. به خصوص در مفاهیم انتزاعی و تحلیلی، بهترین راه یادگیری تمرین و تکرار است. با حل یک نمونه سوال ریاضی ابتدا از ذهن خود برای تجزیه و تحلیل سوال استفاده می کنید و به پاسخ های مختلف فکر می کنید، به راه حل های مختلف فکر می کنید و مفاهیم و فرمول های موضوعی را که در آن سوال مطرح می شود مرور می کنید، سپس راه حل ها را می نویسید. ادامه دهید تا در نهایت پاسخ صحیح را دریافت کنید. این تکرار فرآیند حل سوال ذهن شما را برای یافتن راه حل های صحیح تقویت می کند. با ادامه این تمرین ها، به تدریج متوجه خواهید شد که چقدر در روند حل سوال ماهر خواهید شد.

بنابراین، بهترین راه برای تقویت ذهن در حل مسائل ریاضی، حل سوالات ریاضی است که در آن می توانید سوالاتی را متناسب با سطح و توانایی یادگیری خود انتخاب کنید یا حتی سوالاتی را از برنامه امتحانی حل کنید.

از اشتباهات ریاضی نترسید!

در تمام مراحل یادگیری ریاضیات باید بدانید که نباید از اشتباهات ریاضی ترسید. هنگام مطالعه و تدریس ریاضیات، می توانید یک مسئله را اشتباه تفسیر کنید، بسیاری از اوقات هنگام حل یک سوال از راه حل صرف نظر می کنید یا پاسخی را با خطا می نویسید. این یک مشکل طبیعی و یک واکنش طبیعی مغز در هنگام یادگیری یک کار جدید است. پس خودتان را سرزنش نکنید و نگران ریاضی نباشید. بهترین واکنش این است که بعد از یک اشتباه از درس استراحت کنید، کمی استراحت کنید، به سوال برگردید و بررسی کنید که چرا پاسخ هایتان اشتباه است.

با بررسی ممکن است متوجه شوید که به مفاهیم درس تسلط ندارید یا در قسمت روش مشکل دارید و یا در قسمت محاسبات ضعیف هستید. در هر صورت، شما یاد خواهید گرفت که چگونه با نگاه کردن به مشکل و حل آن، پاسخ درست را دریافت کنید. بنابراین، اگر خطاهای ریاضی پیگیری شود و نیاز به تجزیه و تحلیل و حل آنها باشد، نه تنها بد نیست، بلکه باعث پیشرفت و قوت تدریس خواهد شد. این برای شماست. همانطور که ریاضیدانان می گویند، یادگیری زمانی اتفاق می افتد که شما اشتباه کنید.

از طریق استادبانک نمونه تکلیف آنلاین ریاضی و مدرس ریاضی را دریافت کنید

برای دریافت بهترین نمونه سوالات دروس مختلف امتحانی می توانید به سایت استادبانک مراجعه کنید. یا از www.ostadbank.com کمک بگیرید تا یک معلم خصوصی ریاضی به صورت حضوری یا آنلاین دریافت کنید. برای انتخاب معلم خوب و یادگیری بهتر ریاضی حتماً به یک مرجع معتبر برای دریافت نمونه سوالات آزمون ریاضی نیاز دارید. سایت استادبانک دارای بهترین مدرسان ریاضی است، سایت دارای قیمت های مناسب و متنوعی است، هر استاد دارای حضور در بخش نظرات دانش آموزان و نمونه فیلم های تدریس معلم می باشد که می توانند مرجع کاملی برای انتخاب مفید شما باشند.

 

ماخذ: https://lotusmath.ir/product/دوره-جمع-بندی-ریاضی-انسانی/