سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جت نیوز

طرفداران محله جلفا اصفهان

 

بنای معبد آدریان مربوط به دوره قاجار است و این اثر در تاریخ 11 اسفند 1381 با شماره? ثبت 7442 بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست. سنگ بنای آدریان یا آتشکده تهران امرداد ماه 1293 خورشیدی، برابر با 13 اوت 1913 میلادی، گذاشته شد و با همازوری پارسیان هند (بهرامجی بیکاجی) و زرتشتیان تهران در جشن آذرگان 1296 خورشیدی گشایش یافت. سرمایه آن هم توسط انجمن پارسیان هند به آن ها هدیه گردید تا این آتشکده بر پا شود. این سوال یکی از اصلی ترین دغدغه مخاطبان ما در پرشین هتل است که با توجه به هدف شما از بازدید اصفهان کاملا متغیر است. به شما پیشنهاد میکنیم که حتما در سفرتان به اصفهان، به محلهی جلفا رفته و از کلیسای وانک بازدید کنید و تجربیاتتان را نیز با ما به اشتراک بگذارید. برخی از عواملی که سبب آسیب وارد شدن به این بنای باشکوه شده است عبارتند از: جنگ های داخلی، حمله افغان ها به ایران، منتقل کردن پایتخت از اصفهان، توجه نداشتن پادشاهان بعد از شاه عباس اول و … در نهایت کاخ مجلل چهلستون در سال 1056 هجری قمری (1024 هجری شمسی)، سه سال بعد از شروع سلطنت شاه عباس دوم با حضور او و سفرای خارجی افتتاح شد. ساعت بازدید این مجموعه ی منحصر به فرد در شش ماه اول سال 08:00 تا 11:45 و 16:00 تا 19:45 و در شش ماه دوم سال 08:00 تا 11:45 و 15:00 تا 18:45 است. دو تصویر دیگر ( که در قسم قاجار نگارگری گردیده اند ) یکی روبروی در محل ورود سالن و دیگری مقابل آن است , مبارزه چالدران در دوران پاد شاه اسماعیل نخستین و مبارزه کرنال در طول نادر پادشاه افشار را به نمایش میگذارد . مسجد جامع تبریز که به مسجد جمعه نیز معروف است، در انتهای بازار تبریز و ضلع جنوبی صحن مدرسه? طالبیّه و بین مسجد حجتالاسلام و مسجد میرزا اسماعیل خاله اوغلی واقع است و یکی از قدیمیترین ابنیّة تاریخی این شهر بهشمار میآید.

بازدید کنندگان باید به خاطر داشته باشند که بازدید از مسجد جامع به چیزی در حدود یک ساعت زمان نیاز دارد. این نکته را به یاد داشته باشید که ورودی شرقی آتشکده متعلق به زرتشتیان است و بازدید کنندگان فقط باید از ورودی غربی وارد شوند. این کالسکه ها با چرخش دور تا دور محوطه حیاط لحظات خاطره انگیزی را برای بازدید کنندگان رقم می زنند. موقعیت سایت مورد نظر برای طراحی، شرق شهر اصفهان و در محدوده جنوب شرقی میدان ترافیکی بزرگمهر می باشد. در دوران صفویان، در 13 تیرماه هر سال مراسمی به نام جشن آبریزان برگزار می شد. نگار کاشیهای فروهر بر بالای سردر ورودی کار هنرمندان کاشی کار یزدی است و معماری کل این بنا ار معماری آتشکدههای پارسیان تاثیر پذیرفته است.آتش سپند و کهن، درون مجمر بزرگی از جنس برنز است و شخصی به نام «هیربد» مسوول روشن نگهداشتن آن است.بازدیدکنندگان این آتشکده می توانند این آتش همیشه فروزان را از پشت دیوار شیشهای ببینند. کاشی کاری های سحر انگیز آن که نقش فروهر بر تن شان کشیده شده است هم هنر دست استاد کاران یزدی است که زیبایی آن را دو چندان کرده است. در زمان حکومت قاجار به دست یک ساعت ساز یزدی به نام ابوبکر با تزیینات همچون آجری کاری، کاشی کاریهای منقوش با خطوط آیات، قوسها، طاق و… این بنا در ابتدا تنها سه بادگیر داشت و بعدها سه بادگیر دیگر هم به آن اضافه شد.

این عمل با آیینی انجام میشود که در نتیجه هر روز صبح این آتشکده و کوچههای اطراف آن را در بوی بهشتی عود و بوسولیا فرو میبرند تا آتش مقدس داخل این معبد یک روز دیگر روشن بماند. روی این ستونها 4 شیر سنگی منقوش وجود دارد، که آب از دهان آنها به استخر مرمری عمارت سراریز میشود. وجود 4 استخر زیبا در مسیر ورودی باغ تا رسیدن به عمارت که علاوه بر زیبایی باعث لطافت هوای باغ شده است. البته تصمیم با شماست که قصد دارید مسیر را از جنوب به شمال یا از شمال به جنوب آغاز نمایید. این مسئول با نام هیربد شناخته می شود و باید نقاب مخصوصی به نام پدام که از تماس نفس او با آتش پاک جلوگیری می کند را بر صورت بزند. مهم ترین ویژگی پل خواجو اصفهان که می توان آن را جزء موارد خواندنی و جالب این پل نام برد، ملات استفاده شده برای ساخت این بنا می باشد. شبیه ساز هلیکوپتر یا همان سینما پنج بعدی یکی از بخشهای جذاب آکواریوم استانبول است که به گونههای آبزیان هیچ ارتباطی ندارد اما میتواند خاطرهای خوش را در سفر شما به ارمغان بیاورد. وجود کافههای دنج و جذاب محله جلفا اصفهان، به همراه پخش موسیقیهای سبک غرب و صندلیهای چوبی به هم چسبیده، شما را وادار خواهد کرد وارد این کافهها شده و از نوشیدن یک نوشیدنی خوش طعم و یا خوردن یک عصرانه سبک لذت ببرید. این کاخ نمونه گستردهتر کاخ عالی قاپوی قزوین است و پس از تغییر پایتخت صفویان توسط شاه عباس اول از قزوین به اصفهان، در میدان نقش جهان ساخته شد. به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مدتی است بحث ساخت و سازها در حریم آثار تاریخی کاشان بویژه اجرای پروژه مجتمع گردشگری راهب در حریم خانه تاریخی بروجردیها، ساخت پارکینگ باب الحوائج در حریم بازار کاشان و عنوان برج سازی و تخریب بافت تاریخی در کاشان خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان را بر آن داشت تا از طریق مصاحبه با دستگاههای اجرایی مربوطه صحت و سقم موضوعات را به صورت حرفهای و تخصصی برای مخاطبان معلوم کند.

آتَشکَده، یا آتَشگاه یا دَرِ مِهر، یک ساختمان مذهبی به گونهای از نیایشگاههای زرتشتیان گفته میشود که در آن آتش به دلیل پاککنندگی و گرمابخشیاش در جایگاه ویژهای جای گرفتهاست و مهمترین نیایشهای دینی در آن و در برابر آتش انجام میگیرد. اما با گذر زمان و بهتدریج در دین زرتشت مقرر میشود که آفتاب بر آتش نتابد؛ بنابراین آتش را در فضای باز نگهداری نکرده و اتاقی در وسط بنا ساختند که آتشدان در آن جای داشت. در بخشی از این پارک 1200 هکتاری، باغ پرندگان جای گرفته است. کهنترین و قدیمی ترین آتشکده هایی که باستانشناسان تا کنون موفق به کشف و شناخت آن شدهاند، متعلق به فرهنگ مزدیسنا، و یکتاپرستی است و در کشور تاجیکستان در شهر تاریخی سرزم میباشد که دیرینگی آن آتشکده ها به پنج هزار و پانصد سال پیش میرسد که باور به یکتاپرستی را برای نژاد آریا در آن سامان نشان میدهد، اما قدیمی ترین آتشکده که تا حال کشف شده، آتشکده نوبهار در بلخ است که قدمت آن به شش هزار سال میرسد، این آتشکده محل زندگی و کشته شدن زردشت نیز بوده است. آتش بهرام یا آتش ورهرام از پیش از اسلام یعنی از 1520 سال پیش تا به حال خاموش نشده است و در داخل ساختمان، در اتاقی وسط عمارت، دور از تابش نور خورشید و در سطحی بالاتر از سطح زمین قرار گرفته است. سطح خارجی قوسها با کاشیهای لعابدار به رنگهای مختلف تزیین شده که به زیبایی نمای خارجی کلیسا افزودهاست. چرا که بنا به باور زرتشتیان، نفس آدمی نباید به آتش پاک برخورد کند. چون سرتیپ دکتر به من اطلاع داد اینجا (کاخ هشت بهشت) مدرسه است من از او تشکر کردم زیرا که بدون اطلاع، هرگز خیال نمی کردم که در مدرسه ای هستم. بعد از حکومت قاجاریه برای مدتی این باغ خالی شد و از آن استفاده ای نمی شد، اما در سال 1348 وزرات فرهنگ و هنر برای مدت 16 سال این باغ را اجاره نمود و آن را در اختیار دفتر حفاظت آثار باستانی کشور قرار داد، در سال 1348 مرمت و بازسازی باغ دولت آباد را شروع نمودند و قسمت هایی از آن مورد مرمت قرار گرفتند.

در سال 1313 رضاخان با ساخت یک آتشکده زرتشتیان یزد موافقت کرد و زرتشتیان با وقف زمین و استفاده از سرمایه اهدایی انجمن پارسیان هند اقدام به ساخت این آتشکده نمودند و نقشه های آن را هم مهندسین پارسی طراحی کردند. یکی از برادران امانت، برادرانی که زمین آتشکده ورهرام را وقف کرده اند، چهار بار با کشتی بخار و پای پیاده به هند رفت تا رضایت انجمن پارسیان هند از طراحی و معماری آتشکده را جلب کند. اما به هر روی به دلیل درخواست بالای گردشگران برای بازدید از این مکان، بخشی از آن برای بازدید همگان درنظر گرفته شده است.ساختمان کنونی آتشکده یزد در آبان ماه 1313 خورشیدی با سرمایه یک زرتشتی پارسی به نام «همابائی» بر قطعه زمینی که از سوی چندتن از زرتشتیان ایران ازجمله برادران امانت به نامگاه پدرشان اردشیرمهربان رستم امانت وقف شد، ساخته شد.نقشه آتشکده ورهرام یزد ازسوی مهندسان پارسی کشیده شد و شادروان «ارباب جمشید امانت» سرپرستی و نظارت ساخت این بنا را بر دوش داشت. علاوهبر همابائی افرادی از خانواده امانت هم در ساخت این آتشکده همکاری داشتند. ساختمان آتشکده را خاندان امانت با همکاری انجمن پارسیان هند در زمین پدری خود که وقف امور مذهبی شده بود در سال 1313 ساخته شد. این سازه با همیاری مالی پارسیان هندوستان (بهرامجی بیکاجی) و زرتشتیان ایرانی ساکن ایران و هند ساخته شد و آتش ورهرام آن را روانشادان موبد اردشیر رستم رستمی، موبد بهرام رشید شید و موبد هرمزدیار بهرام سروش، از یزد با آیینی ویژه پس از آنکه 25 روز در راه بودند در روز آذر از ماه آذر (جشن آذرگان) در آتشدان آتشکده تهران جای دادند.

سرانجام انجمن پارسیان هند هزینه ساخت آتشکده ورهرام یزد را پذیرفت.» کار ساخت بنا در سال 1318 به پایان رسید. با اینکه تعداد خانههای تاریخی اصفهان خیلی بیشتر است اما مقاله ما به پایان رسید. ↑ «تنها اثر به جا مانده مادها». آتشکده ورهرام زرتشتیان یکی از آثار به جا مانده از دوران باستان ایران است که امروزه تبدیل به مکانی دیدنی شده است و از حیث تاریخی و معماری، بنایی بسیار ارزشمند است. یکی از جذاب ترین جاذبه های یزد که در بافت تاریخی این شهر قرار دارد، میدان وقت الساعت است که به علت قدمت و ارزش بالایی که دارد در سال 1387 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت جهانی رسید! اما ساخت نهایی بنا به شکل کنونی، در حکومت قاجار به پایان رسید. کانال های آبی و کانتاس در این شهر به همراه بادگیرهای قدیمی (و در عین حال کارکرد) آن نیز از جمله عواملی بودند که این شهر در سال 2017 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. آتشکده ورهرام یزد در فهرست بنا های ملی ایران و یونسکو به ثبت رسیده است. است. بخش نخست به معنای آذر یعنی آتش است. به نام سه طبقه? اصلی اجتماعی در آن دوران یعنی طبقه? ارتشتاران و نظامیان، طبقه? کشاورزان و پیشهوران، و طبقه? موبدان و روحانیان، که با سه رنگ سرخ و سبز و سپید یا همان سه رنگ پرچم ایران مشخص میشدهاند، اهمیت مییابد. با انتشار خبر دستگیری آیت اللّه قمی، احساسات مردم در مشهد جریحهدار شده و اجتماعی عظیم با حضور بزرگان مشهد در مسجد گوهر شاد شکل گرفت. زمانی نه چندان دور در یکی از کوچه پس کوچه های بازار یزد حمامی بود که به دستور محمد تقی خان بافقی برای استحمام مردم یزد بنا شد.

Free photo acueducto de noain in navarre. spain در یک طبقه و در دو سوی این تالار، شبستان ها، صفه ها و تالارهایی ساخته شده اند که با استفاده از درها و روزنه هایی به تالار طنبی راه دارند. است که در نامهای جغرافیایی علامت نسبت فراوان است، از قبیل گرگان و … در جنوب میدان امام اصفهان مسجدی ساخته شده که با نامهای مختلفی چون مسجد شاه، مسجد جامع، مسجد امام و مسجد سلطانی نیز شناخته میشود. از جمله نیایشها خواندن اوستا و گاتها است و در آن در برابر آتش خداوند یکتا ستایش میشود. ورود به آتشکده که نیایشگاه و محل مقدسی برای ارتباط با خداوند است آداب و رسوم خاصی دارد. منظره زیبای این پارک در شب با وجود نورپردازیهای فوقالعادهای که دارد بسیار دیدنی است پس بازدید از این جای دیدنی اصفهان را در شب از دست ندهید. میدانی بزرگ با حال و هوای خاص که هیچ جای دیگری آن را تجربه نخواهید کرد. ما در این جا به معرفی بهترین جاهای دیدنی اصفهان رفتیم تا اطلاعت بیشتری در این زمینه به دست آورید و سفر پربارتری را تجربه نمایید. سقف تالار از قابهای چوبی و به اشکال مختلف هندسی ساخته شده است. ورودی کوچه دارای یک هشتی با پوشش آجری است و کتیبه ای از کاشی معرق در پاکار سقف آن، خودنمایی می کند.

سی و سه پل با توجه به طولی که دارد، به عنوان طولانی ترین پل روی زاینده رود معرفی می شود که در تاریخ 15 دی سال 1310 به ثبت میراث ملی ایران رسیده است. در زمانهای واکسیناسیون دورهای پرندگان آب تمامی برکهها تخلیه شده و واکسن از طریق آب آشامیدنی به پرندگان داده میشود. این خانه از حیث درها، پنجرهها، ارسیها و اتاقهای آیینهکاری و نقاشیشدهاش یکی از زیباترین خانههای اعیانی قرن سیزدهم محسوب میشود. خانه لاریها و بادگیر آن مربوط به دوره قاجار است. باغ پرندگان اصفهان سایت خاصی نداشته و اطلاعیه های مرتبط با این مرکز تفریحی از طریق سایت شهرداری اصفهان به اطلاع عموم میرسد. داشتن عملکرد تفریحی به دلیل انجام مراسم آتش بازی، چوگان بازی، قاپون اندازی، شاطر دوانی، جشن ها و اعیاد ملی، بازیگری، خیمه شب بازی، نقالی و بند بازی و . برای این که بدانیم جایگاه این محور تاریخی در تحولات شهری اصفهان چه بوده است باید این گذر را به عنوان یک مرکز تاریخی در توسعه شهر ببینیم که بیش از 400 سال قبل و زمانی که چهارباغ نقش ویژهای داشته است، برمیگردد زیرا این محور مجموعه مرکز حکومت پیرامون میدان نقش جهان را به امتداد محور طبیعی اصفهان یعنی رودخانه زایندهرود وصل کرده است و با پل اللهوردیخان به مجموعه هزارجریب به عنوان یک مرکز تفریحی و تفرجگاهی آن دوره تاریخی میرساند.