سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جت نیوز

چاپگر جوهر افشان چیست؟


اگر برای خرید چاپگر به مغازه های مختلف رفته اید، سوال اصلی که فروشنده از شما می پرسد این است که آیا چاپگر لیزری می خواهید یا جوهر افشان؟ قبلا در مقالات قبلی در مورد پرینترهای لیزری نوشته بودیم، حالا می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چاپگر جوهر افشان چیست تا بهترین خرید را داشته باشیم.

چاپگرهای جوهرافشان از دهه 80 وارد بازار شده‌اند، از آن زمان چاپگرهای جوهرافشان همگام با پیشرفت‌ها و تغییرات تکنولوژیک بوده‌اند. پرینترهای جوهرافشان به دلیل سهولت استفاده و هزینه کم در بازار تجهیزات اداری بسیار محبوب هستند. پرینترهای جوهرافشان با توجه به نوع عملکردی که دارند به دو دسته تک کاره و چند کاره تقسیم می شوند. در یک دستگاه چندکاره، این دستگاه علاوه بر چاپ می تواند فکس، کپی و اسکن ارسال کند.

یک چاپگر جوهر افشان معمولی می تواند با وضوح حداقل 300 نقطه در اینچ چاپ کند. در برخی از مدل‌های چاپگر جوهرافشان، کپی‌های تمام رنگی را با وضوح 600 نقطه در اینچ چاپ می‌کند.

اگر در حال خرید چاپگر هستید، سوال اصلی که یک فروشنده از شما می پرسد این است که آیا یک چاپگر لیزری می خواهید یا یک چاپگر جوهر افشان. در مقالات قبلی در مورد پرینترهای لیزری توضیح دادیم، حال می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چاپگر جوهرافشان چیست تا بهترین خرید را داشته باشیم.

چاپگرهای جوهرافشان در اواسط دهه 80 وارد بازار شدند و از آن زمان پرینترهای جوهرافشان همیشه با پیشرفت ها و تغییرات فناوری همراه بوده اند. چاپگرهای جوهرافشان به دلیل سهولت کار و هزینه کم در بازار تجهیزات اداری بسیار محبوب هستند. چاپگرهای جوهرافشان با توجه به نوع عملکردی که دارند به دو دسته تک کاره و چند کاره تقسیم می شوند. در پرینترهای چندکاره، دستگاه علاوه بر چاپ، قابلیت فکس، کپی و اسکن را نیز دارد.

یک پرینتر جوهر افشان معمولی می تواند با حداقل وضوح 300 نقطه در اینچ چاپ کند. برخی از مدل های پرینترهای جوهرافشان کپی های رنگی را با وضوح 600 نقطه در اینچ چاپ می کنند.

ویژگی هایی که در خروجی های چاپگر جوهرافشان قابل مشاهده است

دقت بالا

کوچکی نقاط (ذرات) به طوری که ضخامت قطر این نقاط بین 50 تا 60 میکرون است.

رنگ های مختلف نقاط و ترکیب آنها با هم برای ایجاد تصاویر با کیفیت بالا

اجزای چاپگر جوهرافشان

یکی از تفاوت های چاپگرهای جوهر افشان و لیزری در قطعات استفاده شده است. چاپگرهای جوهر افشان صدها قطعه دارند که با هم کار می کنند تا میلیون ها قطره ریز را روی کاغذ بگذارند. در ادامه قصد داریم به معرفی اجزای یک چاپگر جوهرافشان بپردازیم.

سر چاپگر

در چاپگرهای جوهرافشان، هد مغز چاپگر محسوب می شود و یکی از مهم ترین قسمت های آن است. این قسمت از دستگاه قطرات ریز جوهر را روی کاغذ می پاشد. اساساً این عمل با استفاده از سوزن های نازل بسیار کوچکی که روی سر چاپگر قرار دارند انجام می شود. با عبور کاغذ از زیر سر چاپ، مجموعه هد نیز حرکت می کند و این سوزن های ریز که به نام نازل نیز شناخته می شوند، جوهر را روی کاغذ می پاشند.

کارتریج

بسته به عملکرد چاپگر، کارتریج ها به کارتریج جوهر و کارتریج لیزری تقسیم می شوند. کارتریج مورد استفاده در چاپگرهای جوهر افشان را کارتریج جوهر مایع می نامند. این کارت بسته به جنسیت به دو دسته رنگی و پیگمنت تقسیم می شود.

این جوهر برای چاپ به حرارت نیاز ندارد و به کاغذ می چسبد و به سرعت خشک می شود. کارتریج های پرینتر جوهر افشان اغلب در سه مجموعه رنگی که شامل کارتریج های قرمز، زرد و آبی همراه با کارتریج مشکی می باشد ارائه می شوند. چاپگرهای جوهرافشان باید این مجموعه سه رنگ را با رنگ مشکی برای چاپ رنگی ترکیب کنند. مونتاژ کارتریج ها فرآیندی طولانی است که سرعت چاپ را در چاپگر جوهر افشان به شدت کاهش می دهد.

بسیاری از کاربران پرینترهای جوهرافشان فکر می کنند که امکان شارژ کارتریج برای این چاپگر وجود ندارد. این یک تصور اشتباه است، کارتریج های جوهر را نیز می توان شارژ کرد، اما کارشناسان به دلیل ماهیت فرآیند شارژ آن را توصیه نمی کنند. زیرا در هنگام شارژ کارتریج جوهر، کارشناس باید با استفاده از سرنگ و سوزن، بدنه کارتریج را سوراخ کرده و سپس آن را وارد چاپگر کند. با سوراخ کردن بدنه، جوهر احتمالاً از کارتریج به داخل چاپگر نشت می کند. نشت جوهر در چاپگر می تواند آسیب زیادی به دستگاه وارد کند.

استپر موتور

اشاره کردیم که برای چاپ باید هد چاپ روی کاغذ حرکت کند. برای حرکت سر روی کاغذ، سیستم هد توسط یک تسمه به استپر موتور متصل می شود. پس از حرکت تسمه توسط این موتور، سر نیز در امتداد کاغذ حرکت می کند.

میله تثبیت کننده

علاوه بر موتور پله ای، سیستم هد به یک میله تثبیت کننده نیز نیاز دارد تا سر را روی کاغذ حرکت دهد. از این چوب برای ایجاد ثبات و استحکام سر هنگام حرکت روی کاغذ استفاده می شود.

دستگاه تغذیه کاغذ

چاپگرها  آوافرهنگ ویژگی های متفاوتی دارند، برخی از این چاپگرها از سینی کاغذ و برخی مدل ها از قابلیت تغذیه خودکار نیز استفاده می کنند. موتور تغذیه کاغذ با حرکت دادن مجموعه ای از غلتک ها، کاغذ را به داخل چاپگر می کشد.

فرآیند چاپ مانند چاپگر جوهر افشان چگونه است؟

در ادامه مقاله در مورد نحوه عملکرد چاپ بر روی چاپگر جوهر افشان صحبت خواهیم کرد. پس از فشار دادن دکمه چاپ بر روی چاپگر، دستگاه ها چندین عمل را برای انجام این فرآیند انجام می دهند که در زیر لیست می کنیم:

پس از فشار دادن دکمه چاپ، اطلاعات سیستم و کامپیوتر به چاپگر می رسد. در این مرحله درایور چاپگر داده های دریافتی از کامپیوتر را دریافت کرده و به چاپگر ترجمه می کند.

پس از اینکه درایور اطلاعات را ترجمه کرد، این نرم افزار تأیید می کند که چاپگر برای انجام عملکرد آماده است و سپس این اطلاعات را از طریق پورت در اختیار چاپگر قرار می دهد.

چاپگر جوهرافشان این اطلاعات را دریافت کرده و سپس در یک پایگاه داده ذخیره می کند. مقدار حافظه ذخیره سازی بستگی به نوع چاپگر دارد.

اگر چاپگر برای مدت طولانی استفاده نشده باشد، دستگاه به طور خودکار هد چاپگر را قبل از شروع فرآیند چاپ تمیز می کند. پس از این شش چرخه، چاپگر شروع به چاپ می کند.

موتور پله ای برای تغذیه کاغذ و حرکت غلتک ها طراحی شده است. همانطور که غلطک ها حرکت می کنند، کاغذ از مجله یا فیدر به داخل چاپگر کشیده می شود. تسمه سر را از طریق صفحه نمایش با استفاده از یک موتور پله ای حرکت می دهد. با حرکت استپر موتور، سوزن نازل جوهر را روی کاغذ پخش می کند.

در هر مرحله تزریق، مقدار زیادی جوهر روی کاغذ قرار می گیرد و کاغذ کمتر از یک اینچ به سمت جلو کشیده می شود. این روند تا زمانی که چاپ روی صفحه کامل شود تکرار می شود.

سرعت چاپ در چاپگری به چاپگر دیگر متفاوت است و برای اندازه گیری آن از واحدی به نام ppm استفاده می کنیم که سرعت چاپ یا صفحات در دقیقه است. این دستگاه برای چاپگرهای مختلف متفاوت است و به مدل، رنگ یا چند کاره چاپگر بستگی دارد.

مشخصات پرینترهای جوهرافشان

اگر چاپگرهایی را با کمی پرسش و پاسخ بخرید، متوجه خواهید شد که چاپگرهای جوهرافشان ارزانتر از چاپگرهای لیزری هستند.

یک چاپگر جوهر افشان ارزان اغلب سبک و جمع و جور است. یک چاپگر جوهر افشان ارزان قیمت را می توان برای مصارف خانگی یا برای مشاغلی با حجم کاری کوچک استفاده کرد. زیرا به راحتی می توانید آن را روی میز قرار دهید یا حرکت دهید.

سرعت چاپ در پرینترهای جوهرافشان بسته به نوع و مدل دستگاه متفاوت است. به عنوان مثال، در یک چاپگر جوهرافشان معمولی، این سرعت تا 11 صفحه در دقیقه برای چاپ رنگی و 13 صفحه در دقیقه برای چاپ تک رنگ است.