سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جت نیوز

انواع و شایع ترین علل بی اختیاری ادرار

 

بی اختیاری ادرار یکی از علائمی است که به دلایل مختلف ایجاد می شود و عمدتا در کودکان و افراد مسن بروز می کند. این علامت می تواند موقت یا دائمی باشد و در اثر بیماری ها و آسیب به کف لگن ایجاد شود. برای تشخیص علت و درمان این علامت باید به متخصص زنان یا اورولوژیست مراجعه کرد.

یکی از مشکلاتی که هر یک از ما ممکن است با آن مواجه شویم، بی اختیاری ادرار است. بی اختیاری ادرار می تواند در زنان و مردان رخ دهد. شاید فکر کنید که این مشکل فقط کودکان و نوزادان را تحت تاثیر قرار می دهد. اما بی اختیاری ادرار در این گروه سنی طبیعی است و ممکن است نشان دهنده مشکل در بزرگسالان باشد. اما چرا بی اختیاری ادرار داریم؟ برای درمان به کدام پزشک مراجعه کنیم؟ چه بیماری هایی باعث بی اختیاری ادرار می شوند؟ اگر این سوالات را در ذهن دارید، این مقاله را بخوانید.

همچنین در صورت داشتن بی اختیاری ادرار می توانید به متخصص اورولوژی و در مواردی به متخصص زنان مراجعه کنید. برای ملاقات با پزشک مورد نظر خود در شهر خود، می توانید برای کمک با پزشک خود تماس بگیرید.

چیست؟

بی اختیاری ادرار یا از دست دادن کنترل مثانه یک مشکل شایع و اغلب ناخوشایند است. شدت آن از دفع مقدار کمی ادرار به ندرت در هنگام سرفه یا عطسه تا میل به ادرار کردن (آنقدر ناگهانی و شدید که تا زمانی که به دستشویی نرسیده و نتوانید به دستشویی بروید نمی توانید آن را کنترل کنید) متغیر است. اگرچه بی اختیاری ادرار با افزایش سن افزایش می یابد، اما بی اختیاری ادرار بخشی اجتناب ناپذیر از افزایش سن نیست.

اگر بی اختیاری بر فعالیت های روزانه شما تأثیر می گذارد، به پزشک خود مراجعه کنید. در اکثر افراد، تغییرات ساده در شیوه زندگی یا درمان پزشکی می تواند ناراحتی را کاهش دهد یا بی اختیاری را متوقف کند. بسیاری از افراد هر از گاهی کمی از دست دادن ادرار را تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است دفعات ادرار کم یا متوسط ??را تجربه کنند.

انواع بی اختیاری ادرار چیست؟

انواع بی اختیاری ادرار عبارتند از:

بی اختیاری استرسی: انجام کاری که به مثانه فشار وارد می کند. فعالیت هایی مانند سرفه، عطسه، خندیدن، ورزش کردن یا بلند کردن اجسام سنگین.

بی اختیاری ادرار: نیاز ناگهانی و شدید به ادرار کردن که منجر به ادرار غیر ارادی می شود. حتی ممکن است نیاز به ادرار مکرر در شب داشته باشید. یک بیماری جزئی، مانند عفونت، یا یک بیماری جدی تر، مانند عفونت مغزی یا دیابت، می تواند باعث بی اختیاری ادرار شود.

بی اختیاری: ادرار مکرر یا مداوم دارید زیرا مثانه شما به طور کامل تخلیه نمی شود.

عدم تعادل عملکردی: یک اختلال جسمی یا روانی که مانع از رسیدن به موقع به توالت می شود. به عنوان مثال، اگر آرتروز شدید دارید، ممکن است نتوانید به سرعت دکمه های شلوار خود را باز کنید.

بی اختیاری ترکیبی: داشتن بیش از یک نوع بی اختیاری ادرار را بی اختیاری ترکیبی می گویند.

علت بی اختیاری ادرار در زنان جوان، افراد مسن و کودکان چیست؟

دلایل مختلفی برای بی اختیاری ادرار وجود دارد. بروز این مشکل در سنین بالا طبیعی است اما اگر در سنین جوانی ظاهر شود می تواند مشکل ساز باشد. برای حل این مشکل باید به فوق تخصص اورولوژی مراجعه نمایید. بنابراین باید اقدامات لازم برای درمان انجام شود. نکته ای که در مورد این مشکل وجود دارد این است که در بسیاری از موارد قابل پیشگیری است. بنابراین دانستن علل آن می تواند به افراد در هر سنی در درمان ریشه های آن کمک کند. در زیر به برخی از دلایل این مشکل اشاره شده است.

 


زنان جوان ممکن است به دلایل مختلفی از بی اختیاری ادرار رنج ببرند. عضلات کف لگن باید از دفع ناخواسته ادرار جلوگیری کنند. اگر این عضله ضعیف شود، فرد دچار کمبود ادرار می شود. دلایلی که می تواند باعث بروز این مشکل شود برخی از بیماری هایی است که در بالا به آنها اشاره کردیم، نخوردن گوشت و عدم جذب پروتئین کافی، ورزش نکردن و بارداری و زایمان.

علل بی اختیاری ادرار در مردان (علل بی اختیاری ادرار در مردان)

مردان ممکن است به دلیل شرایط پزشکی مختلف، مانند مولتیپل اسکلروزیس یا عفونت های خاص، از بی اختیاری ادرار رنج ببرند. در برخی موارد، این مشکل به دلیل بزرگ شدن پروستات ایجاد می شود. برای معاینه باید به اورولوژیست مراجعه کنید. اگر ناشی از یک بدخیمی، مانند تومور یا سرطان باشد، باید قبل از بدتر شدن از آن پیشگیری کنید. گاهی اوقات برخی از روش ها نیز باعث بی اختیاری ادرار پس از برداشتن کاتتر یا بی اختیاری ادرار پس از جراحی پروستات می شوند. اگر این فرآیند به مجرای ادرار آسیب برساند یا برای مدت طولانی استفاده شود. در این حالت وقتی بیرون کشیده می شود، ممکن است فرد دچار بی اختیاری ادرار شود.

عواملی که خطر بی اختیاری ادرار را افزایش می دهند عبارتند از:

جنسیت: زنان بیشتر از بی اختیاری استرس رنج می برند. بارداری، زایمان، یائسگی و آناتومی طبیعی زن از علل این تفاوت است. با این حال، مردان مبتلا به مشکلات پروستات در معرض خطر بی اختیاری استرسی و بی اختیاری ناشی از سیل هستند.

سن: عضلات مثانه و مجرای ادرار با افزایش سن قدرت خود را از دست می دهند. تغییرات ناشی از افزایش سن، توانایی مثانه برای نگه داشتن ادرار را کاهش می دهد و خطر بی اختیاری ادرار را افزایش می دهد.

اضافه وزن: اضافه وزن به مثانه و ماهیچه های اطراف فشار وارد می کند و باعث ضعیف شدن آن ها و ترشح ادرار هنگام سرفه یا عطسه می شود.

سیگاری ها: مصرف تنباکو خطر بی اختیاری ادرار را افزایش می دهد.

سابقه خانوادگی: اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده به بی اختیاری ادرار، به خصوص در مواقع اضطراری، مبتلا باشد، خطر ابتلا به این بیماری بیشتر است.

علت ادرار در بارداری چیست؟

شرایطی که می تواند باعث بی اختیاری ادرار در زنان شود و با بارداری مرتبط است عبارتند از:

بارداری: تغییرات هورمونی و وزن جنین می تواند باعث بی اختیاری ادرار شود.

زایمان: زایمان طبیعی می تواند ماهیچه های کنترل کننده مثانه را ضعیف کرده و به اعصاب و بافت های حمایت کننده مثانه آسیب برساند و در نهایت باعث فروپاشی مثانه شود. در پاییز، مثانه، آلت تناسلی، مقعد و روده کوچک از موقعیت طبیعی خود پایین می آیند و به داخل واژن رانده می شوند. این را می توان با فیلتر نشده ترکیب کرد.

بی اختیاری ادرار در کودکان 3 ساله یا بی اختیاری ادرار در نوجوانان

کودکان زیر 6 سال معمولاً از شب ادراری و ادرار شبانه رنج می برند. شب ادراری در کودکان و حتی بزرگسالان شایع است. اما پس از آن برای ادامه باید بررسی های لازم انجام شود. برخی از بیماری ها می توانند باعث عفونت ادراری در کودکان شوند. این علامت باید توسط کودک بررسی شود. بیماری های خودایمنی در جوانان زودهنگام یا به دلیل خواب شبانه شروع شد که با ادرار اشتباه گرفته می شود. گاهی اوقات عضلات کف لگن آنقدر ضعیف می شوند که این مشکل پیش می آید.

برخی از نوشیدنی ها، غذاها و داروها می توانند به عنوان دیورتیک برای تحریک مثانه و افزایش خروجی ادرار عمل کنند، از جمله:

الکل

کافئین

نوشیدنی های گازدار و آب گازدار

شیرین کننده های مصنوعی

شکلات

فلفل تند

غذاهای حاوی ادویه جات زیاد، شکر یا اسید، میوه ها به ویژه مرکبات

داروهایی برای درمان بیماری های قلبی و فشار خون آرام بخش ها شل کننده های عضلانی

سطوح بالای ویتامین C

علت بی اختیاری مزمن ادرار چیست؟

عفونت های دستگاه ادراری نیز می تواند یک مشکل مزمن ناشی از تغییرات یا مشکلات فیزیکی زمینه ای باشد. شامل:

سن: افزایش سن ماهیچه های مثانه می تواند توانایی مثانه برای ذخیره ادرار را کاهش دهد. علاوه بر این، انقباضات غیرارادی مثانه با افزایش سن افزایش می یابد.

یائسگی: پس از یائسگی، تولید استروژن در زنان کاهش می یابد. استروژن هورمونی است که به سلامت مثانه و مجرای ادرار کمک می کند. تخریب این بافت ها خطر عفونت ادراری را افزایش می دهد.

یکی از دلایل اصلی عفونت ادراری، عفونت ادراری است. این مشکل می تواند ناشی از ضعف عضلات کف لگن و یا به دلیل زایمان و بارداری باشد.