سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جت نیوز

تحصیل در ترکیه


با توجه به سطح تحصیلات بالا در ترکیه، هر ساله بسیاری از دانشجویان بین المللی این کشور را برای تحصیل و ورود به بازار کار جهانی انتخاب می کنند. تحصیل در ترکیه فرصت بسیار مناسبی برای متقاضیانی است که قصد تحصیل یا کار در کشورهای اروپایی را دارند. آیا شما هم می خواهید در ترکیه تحصیل کنید؟ پس در ادامه این مقاله و بررسی شرایط تحصیل در ترکیه با شرکت مهاجرتی همراه باشید.

Studieforhold i Türkiye

برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه و تحصیل در یک دانشگاه خوب در ترکیه ابتدا باید اطلاعات کاملی در مورد دانشگاه ها و شرایط پذیرش آنها داشته باشید. به همین دلیل اگر دسترسی به تمامی این امکانات و اطلاعات صحیح برایتان کمی سخت است، توصیه می کنیم از یک وکیل مهاجرت با تجربه کمک بگیرید. داشتن یک وکیل با تجربه در این راه می تواند مسیر شما را هموارتر کند. در موسسه رویال مهاجرت با گرد هم آوردن مشاوران و وکلای مجرب در این زمینه در کنار شما هستیم.

در ادامه مهمترین شرایط تحصیل در ترکیه شامل مدارک مورد نیاز برای پذیرش در کالج ها و دانشگاه های این کشور می باشد. به طور کلی مهمترین شرایط تحصیل در ترکیه عبارتند از:

باید معدل بالای 16 با ریز نمرات خوب داشته باشد

آخرین مدرک تحصیلی (لیسانس، دیپلم، کارشناسی ارشد) همراه با ترجمه رسمی به زبان انگلیسی یا ترکی

پاسپورت معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار

نامه و تایید تمکن مالی

نامه پذیرش از دانشگاه به همراه سند پرداخت شهریه (در صورت وجود)

ارائه کامل مدارک هویتی و مدارک هویتی همراه با ترجمه آنها

سند مالکیت و پیشنهاد خانه یا اقامت در ترکیه

پر کردن فرم درخواست ویزای دانشجویی و طی کردن مراحل

در صورت ثبت نام در دانشکده، رضایت و اجازه اولیا و ارائه مدارک آنها نیز الزامی است.

کسب نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاه یا کالج

در صورت نیاز گواهی زبان ارائه دهید (بسته به دانشگاهی که انتخاب می کنید، می تواند گواهینامه انگلیسی یا YOS باشد.)

به طور کلی هر دانشگاه و دانشکده شرایط و قوانین خاص خود را برای پذیرش دانشجو دارد. قبل از اقدام برای ویزا می توانید از وب سایت این مراکز استفاده کنید و با کمک وکیل مهاجرت خود جزییات این اطلاعات را دریافت کنید، سپس برای ویزا اقدام کرده و مدارک مورد نیاز را ارائه دهید.

سطح تحصیلات ترکی

مانند سایر کشورها، آموزش در ترکیه شامل مقطع ابتدایی، دو دوره متوسطه و تحصیلات دانشگاهی است. تحصیل اجباری در این کشور از دبستان از سر گرفته می شود و بچه ها فقط برای اینکه بدانند در کجا قرار است درس بخوانند به مهدکودک یا دبستان می روند. تحصیل در ترکیه توسط دولت کنترل می شود و تحصیل در مدارس دولتی برای دانش آموزان رایگان است.

مدارک دانشگاهی

در ترکیه نیز مانند سایر کشورها، آموزش عالی در 3 سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری انجام می شود. لازم به ذکر است که رشته های تحصیلی ترکیه در سطح دانشگاه از تنوع بالایی برخوردار است و به این دلیل مشکلی برای متقاضیان وجود ندارد.

بی خطر

دانش آموزان پس از گذراندن دوره دوم متوسطه و دریافت مدرک دیپلم وارد دوره چهار ساله پایه می شوند. شرایط مورد نیاز دانشجویان بین المللی برای پذیرش در دانشگاه ها برای تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه شامل مدرک دیپلم معتبر 12 ساله و آیلتس با نمره 5 تا 6.5 می باشد. پذیرش در دانشگاه های این کشور با شرکت در آزمون ورودی و یا به صورت مستقیم و بررسی پیشرفت تحصیلی متقاضیان انجام می شود.

ارشد

پس از اتمام دوره لیسانس، دانشجویان در یک دوره دو ساله ثبت نام می کنند. از جمله شرایط پذیرش در دانشگاه ها برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه می توان به مدرک لیسانس معتبر با نمره 6 تا 6.5 و مدرک زبان آیلتس اشاره کرد. برخی از دانشگاه های ترکیه علاوه بر مدارک مورد نیاز، مصاحبه شخصی نیز انجام می دهند.

دکتری

دانشجویان می توانند پس از گذراندن مقطع کارشناسی ارشد وارد بازار کار شوند و یا در مقطع دکتری در ترکیه ادامه تحصیل دهند. این دوره در ترکیه 3 تا 4 سال یا بیشتر طول می کشد و افراد می توانند در حین تحصیل در مورد کمک های مالی دانشگاه ها تحقیق کنند. از جمله شرایط لازم برای پذیرش در مقطع دکتری در دانشگاه های ترکیه می توان به مدرک لیسانس، فوق لیسانس و آزمون آیلتس با نمره 6 تا 7.5 اشاره کرد.

مناطق پر تقاضا در ترکیه

هر ساله هزاران دانشجوی بین المللی برای تحصیل در مقاطع دانشگاهی به این کشور می آیند. دانشگاه های این کشور رشته های تحصیلی مختلفی را ارائه می دهند که برخی از آنها هر ساله بیشترین متقاضی را دارند. محبوب ترین مناطق تحصیلی در ترکیه عبارتند از:

عبارت

دندانپزشکی

فناوری اطلاعات

گردشگری و جهانگردی

روابط بین المللی

سیاست اقتصادی بین المللی

از پزشکی

مدیریت کسب و کار

تجارت و مدیریت

تجارت بانکی

زیست شناسی و ژنتیک

تجارت بین المللی

مطالعات فرهنگی

مدیریت فنی

مهندسی صنایع

روابط بین المللی

حقوق

حسابداری

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه عبارتند از:

بلیط هواپیما رزرو کرد

پرینت شهریه دانشگاه (در صورت نداشتن بورسیه)

پاسپورت معتبر

نامه حمایت مالی

سوابق و پرونده های تحصیلی قبلی

تکمیل فرم درخواست ویزای دانشجویی ترکیه

عکس های بیومتریک متقاضی

بیمه مسافرتی برای اقامت شما در ترکیه

ریز نمرات رسمی تحصیلی

اثبات قدرت مالی

گواهی اقامت ترکیه

بهترین دانشگاه های ترکیه

همانطور که قبلا اشاره کردیم، بسیاری از دانشگاه های ترکیه در بین بهترین دانشگاه های جهان رتبه خوبی دارند. 10 تا از بهترین دانشگاه های ترکیه بر اساس رتبه بندی جهانی:

دانشگاه کخ

دانشگاه بیلکنت

دانشگاه سابانجی

دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشگاه بوغازیچی

دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه آنکارا

دانشگاه قاضی

دانشگاه حاجت تپه

دانشگاه استانبول